Headhunting (executive search alebo priame vyhľadávanie kandidátov) je medzi HR profesionálmi, a nielen medzi nimi, často spomínaným výrazom. Ale čo vlastne taký headhunter robí celý deň? A aký prínos môžu priniesť jeho služby?
Headhunting patrí medzi najefektívnejšie náborové metódy. Hlavným dôvodom je predovšetkým to, že headhunter umožňuje zamestnávateľom vyhľadať ten najlepší existujúci talent na trhu.
Headhunteri a headhuntingové agentúry uľahčia firmám život
Ako profesionál iste viete, čo môže vo firme spôsobiť prijatie nevhodného kandidáta – konflikty a napätie medzi zamestnancami, finančné straty, hodiny strávené nápravou chýb alebo dokonca ohrozenie reputácie firmy. Problémom by sa dalo predísť, ak by si firma hneď na začiatku najala profesionálneho headhuntera.
Mnoho zamestnávateľov argumentuje, že dokázali na trhu nájsť a prijať dobrých ľudí aj vlastnými silami. Problém je, že našli len tých dobrých, a nie najlepších. Väčšinou si firmy vyberajú kandidátov s výbornými životopismi alebo tých, ktorí pracovali pre spoločnosti s veľkými menami. To však neznamená, že prijímajú najväčšie talenty na trhu. Najlepší sú totiž obvykle kandidáti, ktorí aktívne prácu vôbec nehľadajú.
Takže firmy, ktoré nepoužívajú služby headhunterov, možno najímajú najlepšie talenty na trhu, ale len medzi tými, ktorí aktívne hľadajú prácu. A medzi týmito dvomi skupinami je obrovský rozdiel.
Headhunteri hľadajú talenty ešte predtým, než vznikne potreba
To znamená, že nečakajú, kým sa otvorí nejaká pozícia, ale vyhľadávajú na trhu priebežne. Robia za firmy tú najdôležitejšiu prácu – kontinuálne budujú a rozvíjajú vzťahy. A keď sa otvorí nejaká pozícia, dobrý headhunter okamžite vie, kde hľadať správnych kandidátov a nemusí sa prehrabávať stovkami profilov.
A aká je finančná odmena pre headhunterov? Ak využijete služby profesionála, v skutočnosti ušetríte. To, že do firmy pritiahne talentovaných ľudí, vám ušetrí oveľa viac peňazí a času, než keby ste prijali priemerného kandidáta a nákladne ho školili.
Prípadová štúdia: Náš prístup k hľadaniu lídra pre automobilový závod
Presne toto si spočítal náš klient a rozhodol sa, že pri hľadaní nového lídra pre svoju firmu využije naše služby Executive Search. Naša úloha bola jasná – nájsť vhodného vedúceho závodu medzi konkurenčnými firmami klienta – dodávateľmi pre automobilový priemysel v ČR, SR, Nemecku, Poľsku, Bulharsku alebo Rumunsku.
Našou prvou úlohou bolo porozumieť potrebám a očakávaniam klienta. Kritéria na profil kandidáta boli nasledovné: minimálne tri roky skúseností ako riaditeľ veľkého automobilového závodu (1000+ zamestnancov), ideálne s predchádzajúcou praxou v rámci spolupráce so skupinou VW alebo BMW. Požadovaná jazyková kombinácia bola: plynulá angličtina, pokročilá nemčina a čeština výhodou.
Hľadali sme osobnosť, ktorá bude schopná nielen riadiť veľký automobilový závod, ale získa si rešpekt od existujúceho vedenia. Bolo zrejmé, že hľadáme niečo viac než len skúseného profesionála. Hľadali sme lídra s výnimočnými komunikačnými schopnosťami a silnou motiváciou pre dosiahnutie cieľov.
Hľadanie a výber
Našou úlohou bolo najprv identifikovať 25 spoločností – konkurentov nášho klienta. Následne sme oslovili 50 potenciálnych kandidátov, zástupcov týchto spoločností, realizovali sme screeningové rozhovory a s vybranými kandidátmi sme uskutočnili osobné alebo video pohovory.
Kľúčovým cieľom bolo predstaviť klientovi 3-5 vhodných kandidátov do troch týždňov. Okrem toho sme mali tri ďalšie ciele:
- získať spätnú väzbu z trhu (napr. platové ohodnotenie u konkurencie),
- predstaviť značku a kultúru firmy a
- prieskum povedomia o značke a jej atraktivite.
V každej fáze projektu sme s našim klientom udržiavali pravidelnú komunikáciu. Transparentne sme informovali o priebehu náborových aktivít a poskytovali sme pravidelné statusy. Jednalo sa o spoluprácu založenú na dôvere a otvorenej komunikácii.
Výber a rozhodnutie
Po detailných pohovoroch sme klientovi predstavili šesť vhodných kandidátov. Títo kandidáti boli dôkladne vybraní a prešli niekoľkými krokmi hodnotenia, aby bolo zabezpečené, že sú najlepšou voľbou. Klient získal kompletný prehľad o každom kandidátovi, vrátane hodnotenia osobnosti a referencií.
Štyria kandidáti boli vybraní na osobné pohovory s klientom. Aby sme zabezpečili kvalitu výberového konania, osobne sa headhunter/konzultant zúčastňoval aj jednotlivých pohovorov s klientom.
Ako vždy, naším cieľom bolo úspešne obsadiť pozíciu a zároveň prehlbovať s klientom našu dlhodobú spoluprácu.
Proces sa v tomto prípade neobišiel bez komplikácií. Náborový projekt sa o mesiac predĺžil z dôvodu interných organizačných zmien vo firme. Na základe toho niektorí kandidáti odstúpili z výberového konania. Zároveň zohrala svoju rolu aj nie veľmi dobrá reputácia spoločnosti ako zamestnávateľa.
Napriek všetkým komplikáciám výberového konania si náš klient vybral vhodného kandidáta, pracovná ponuka bola úspešne prijatá a po trojmesačnej výpovednej lehote kandidát nastúpil do zamestnania.