Vplyvom pandémie, rozvojom moderných technológií, ale i stále väčším dôrazom na výkon sa stáva, že sme neustále k dispozícii na telefóne, či e-maily a zmenšuje sa hranica medzi tým, kedy pracujeme a kedy máme tráviť čas s blízkymi, alebo sa venovať koníčkom.
Základom je rovnováha
V poslednej dobe sa veľmi často skloňuje termín work-life balance. Ten popisuje pomer medzi pracovným a súkromným životom, ktorý by mal byť v rovnováhe. To ale neznamená u každého zamestnanca to isté, ani to, že rodina, koníčky a práca si majú deliť čas rovným dielom. Jedná sa skôr o individuálne nastavenie, ktoré vedie k tomu, že je človek so svojím životom spokojný. Konkrétne situácie sa odvíjajú od náplne práce, danej profesie a takisto individuálnych predstáv, ako by mal vyzerať voľný čas.
Prečo by sa mal o work-life balance zaujímať zamestnávateľ?
Len spokojný zamestnanec je schopný svoju prácu odvádzať dobre. Pokiaľ má naopak pocit, že nestíhá a permanentne mu niečo uniká, a to ako v práci, alebo v rodine a zábave, skoro sa dostaví vyhorenie a rezignácia. Naviac sa kvôli neustálemu stresu môžu objaviť zdravotné ťažkosti. Je zrejmé, že zamestnanec nebude mať dobré výsledky. Čo môže pre zlepšenie work-life balance urobiť zamestnávateľ?
- komunikovať so svojim zamestnancom o jeho potrebách
- nastaviť si pracovné podmienky tak, aby vyhovovali obom stranám
- nastaviť flexibilnú pracovnú dobu
- umožniť občasnú prácu z domova, skrátené úväzky
- sick days
- vyjsť v ústrety zmenám rodinného stavu zamestnanca (narodenie dieťaťa, svadba apod.)
Čo môže urobiť zamestnanec?
Ako prvý krok by si mal určiť priority a dosadiť si svoje hodnoty do rovnice: čas pre seba+čas pre rodinu+čas na prácu, aby za znamienkom = vyšla spokojnosť so svojím životom. I voľný čas je vhodné si vopred naplánovať, aby sme netrávili hodiny len pred televízorom. A aké sú ďalšie dôležité kroky?
- naučiť sa hovoriť nie
- nerobiť prácu za ostatných
- tráviť voľný čas rôznorodo a rozplánovať si ho do diára rovnako ako prácupustiť myšlienky na prácu z hlavy po odchode zo zamestnania, prípadne si jasne vymedzit čas a priestor, kedy a kde sa pracuje (napríklad pokiaľ pracujete plne z domova)
Kľúčom je transparentnosť a komunikácia
Niekedy medzi zamestnávateľom a zamestnancom dochádza k nezhodám ohľadne nastavení pracovných podmienok. Zamestnanec má potom pocit, že je mu narušený voľný čas a dostavuje sa frustrácia. Väčšinou je na vine nedostatočná komunikácia medzi oboma stranami.
Preto je dôležitá otvorená a transparentná komunikácia medzi zamestnancom a priamym nadriadeným, alebo zástupcom HR oddelenia. Je dôležité, aby priamy nadriadený priamo či za podpory HR mal prehľad, ako sa členovia tímu cítia, ako sa im komunikuje s vedením apod.
Je nevyhnutné, aby si spoločnosť nastavila platformu pre získavanie pravidelnej spätnej väzby od svojich zamestnancov. Často sa tímto spoločnosti vôbec nezaoberajú a práve chýbajúci dialóg môže spôsobiť odchod zamestnanca.
Skloňovaným tématom je work-life balance, na ktorý mnoho spoločností zareagovali, prispôsobili interné procesy a portfólio benefitov. Uvedomili si, že je v dnešnej dobe podstatné udržať si svoje talenty.