„Nie sú ľudia“ už nie je výhovorka. Retail Summit ukázal, že sa toto prostredie mení rýchlejšie než kedykoľvek predtým

Retail Summit 2025, ktorý sa konal koncom marca v Prahe, patrí medzi najdôležitejšie udalosti českého maloobchodu. Martina Pavelková, naša retail HR konzultantka, sa na konferencii venovala témam z oblasti ľudských zdrojov a náborových trendov. Jej postrehy jasne ukazujú jednu vec: firmy, ktoré sa neprispôsobia novej realite trhu práce, zostanú pozadu.

Dáta o zamestnancoch rozhodujú o zisku viac než predajné štatistiky

Maloobchodné firmy tradične investujú milióny do analýz zákazníckeho správania, sledujú konverzie a optimalizujú predajné plochy. Jedna z najväčších položiek ich rozpočtu – náklady na personál a fluktuáciu – však často zostáva bez patričnej pozornosti. Podľa odhadov stojí zaškolenie jedného predajcu v retaili medzi 30–50 tisíc korún, pričom vysoká fluktuácia môže firmu stáť milióny ročne.

Vďaka dátam si môžu firmy spočítať a sledovať, koľko ich stojí nábor nových zamestnancov, a porovnať si to s tým, či by sa im viac nevyplatilo zaviesť atraktívnejšie benefity, než stratiť kvalitného zamestnanca.“ Táto kalkulácia môže rozhodnúť o zisku alebo strate, napriek tomu ju väčšina retailových firiem nerobí systematicky.

Automatizácia ako záchrana regionálneho retailu

Český retail čelí paradoxu: v mestách je o prácu v obchodoch relatívne dostatočný záujem, no v iných regiónoch zostávajú pozície dlhodobo neobsadené. Reťazce ako Coop preto hľadajú alternatívne riešenia, ktoré im umožnia udržať prevádzku aj tam, kde nie je dostatok personálu.

Autonómne predajne sú inovatívnym riešením. Hlavne pre miesta v ČR, ktoré predajňu potrebujú, ale je tu problém nájsť vhodných zamestnancov,“ vysvetľuje realitu Pavelková. Coop má rozsiahlu sieť predajní v regiónoch, kde je zohnať personál veľmi náročné. Autonómne riešenia teda zatiaľ nevytesňujú ľudí z práce – umožňujú podnikanie tam, kde by inak nebolo možné.

Employer branding: z voľby sa stala otázka prežitia

V dnešnej dobe, keď je veľmi náročné nájsť a udržať si vhodných zamestnancov, už nestačí len zverejniť inzerát a čakať na reakcie. Firmy musia aktívne budovať svoju atraktivitu ako zamestnávateľa, inak budú o kvalitných kandidátov bojovať s konkurenciou v nerovnom zápase.

„Kto bude chcieť kvalitné mozgy, bude musieť byť pre kandidátov love brandom,“ hovorí Pavelková. V prieskumoch sa na popredných priečkach opakovane objavujú tie isté značky, ktoré mladí ľudia vnímajú ako perspektívne. Mnohé firmy si neuvedomujú, aký dôležitý je moment odchodu zamestnanca: „Offboarding je dnes možno najdôležitejším bodom employer brandingu. Pretože aj odchádzajúci zamestnanec je dôležitý a prístup firmy k nemu ju môže postaviť do pozície spoločnosti, ktorá sa stará – aj keď to práve nevyšlo.“

Rozvoj namiesto peňazí: ako udržať ľudí v náročnom prostredí?

Retail je zo svojej podstaty náročné prostredie – nepravidelné zmeny, práca cez víkendy, častý kontakt so zákazníkmi. Tradičné riešenia v podobe vyšších miezd majú svoje limity, pretože konkurencia môže vždy ponúknuť viac. Skutočné riešenie spočíva v pochopení potrieb zamestnancov.

Nie každý chce byť manažérom, ale aj predajca sa môže ďalej rozvíjať. Dostať na starosť nejakú úlohu, aby cítil väčšie prepojenie s firmou – ten pocit, že vám niekto dôveruje, je niekedy naozaj dôležitý,“ vysvetľuje Pavelková. Zásadné je, aby zamestnanci poznali zmysel svojej práce: „Na otázku PREČO musia zamestnanci vždy poznať odpoveď. Prečo sa niečo robí, ako sa to robí a prečo je to dôležité. Len keď poznáme odpoveď na otázku prečo, dokážeme snahu premeniť na úspech.“

Spokojný zamestnanec ako konkurenčná výhoda

Retailové firmy investujú obrovské sumy do vytvárania dokonalej zákazníckej skúsenosti – od dizajnu predajní cez školenia až po vernostné programy. Najlepšia zákaznícka skúsenosť však vzniká tam, kde sa zamestnanci cítia dobre a robia svoju prácu s nadšením.

Customer Experience je momentálne alfou a omegou všetkého. Zákazníci chcú stále viac. A všetci vieme, že retail je hlavne o emóciách,“ hovorí Pavelková. Ale ako dosiahnuť tie správne emócie? „Spokojný zamestnanec chodí do práce s radosťou. A je vlastne našou najlepšou reklamou. Pozitívnu náladu odovzdávate ďalej, je to ako zrkadlenie.“

Od sťažností k riešeniam: ako prakticky zvládnuť nedostatok ľudí

Že nie sú ľudia, je taký mainstream,“ komentuje Pavelková jednu z často opakovaných tém summitu. Retail Summit 2025 ukázal, že úspešné firmy dnes neriešia len to, ako viac predať zákazníkom, ale hlavne ako nájsť a udržať kvalitných zamestnancov a inovovať. V S&you vieme, že za každým úspešným tímom stoja ľudia, ktorí dokonale zapadajú do firemnej kultúry. „Ak ide o nábor, staviame na vysokej odbornosti, prišli sme z retailu, vieme, ako to funguje, čomu firmy čelia,“ vysvetľuje Pavelková konkurenčnú výhodu. „Navyše, každý brand má špecifické DNA, ktoré sa snažíme spoznať a nájsť človeka, ktorý s ním ladí a zdieľa rovnaké hodnoty. Vtedy je to ten pravý match.“

Retail Summit 2025 jasne ukázal, že budúcnosť patrí firmám, ktoré vedia pracovať so svojou značkou zamestnávateľa, reagujú na regionálne rozdiely a stavajú tímy podľa hodnôt – nie len podľa životopisov. Zaujíma vás, ako môže vyzerať nábor, ktorý dáva zmysel? Ozvite sa nám.

Kontaktujte nás

Ak máte záujem o naše služby, napíšte nám

"*" označuje povinné polia

Toto pole slúži na overenie a malo by zostať nezmenené.
Poslať životopis

"*" označuje povinné polia

Sem presuňte súbor alebo
Akceptované typy súborov: pdf, doc, docx, odt, rtf, Maximálna veľkosť súboru: 3 MB, Maximálny počet súborov: 1.
    Toto pole slúži na overenie a malo by zostať nezmenené.