ESG nie je len módne slovo. Je to konkurenčná výhoda, ktorú môžete využiť aj vy

ESG

Vaša konkurencia o ESG nielen hovorí, ale ho aj reálne implementuje? Získava tak lepší prístup k financovaniu, kvalitným zamestnancom a dôveru zákazníkov. Ako sa pridať a nestratiť sa v prázdnych frázach?

Konferencia Zodpovedné podnikanie 2025, ktorá sa konala 27. mája v Bratislave pod hlavičkou TA3 Konferencie, odhalila priepasť medzi tým, čo firmy o zodpovednom podnikaní tvrdia, a tým, ako v skutočnosti fungujú. Zástupcovia firiem ako DM drogerie markt, DSV, UNIQA či Nomus ukázali, že ESG môže byť konkurenčnou výhodou. Prezident SR otvorene kritizoval greenwashing a apeloval na konkrétne kroky.

Týka sa ESG aj vašej firmy?

ESG (Environmental, Social, Governance) nie je len ďalšia skratka do firemnej prezentácie. Je to rámec, ktorý spája environmentálnu zodpovednosť, prístup k ľuďom a férové riadenie spoločnosti. Týka sa malých, stredných aj veľkých firiem, výrobných aj servisných odvetví.

ESG by mali riešiť firmy, ktoré sa uchádzajú o investície alebo výhodnejšie úverové podmienky, podniky zamestnávajúce viacero generácií, značky, ktorým záleží na reputácii voči trhu, zamestnancom aj zákazníkom, ako aj všetky firmy, ktoré chcú prežiť nadchádzajúci regulačný tlak z EÚ.

SYNERGIE s certifikáciou EcoVadis a nastavenou Integrity Line môže firmám pomôcť nielen s personálnymi službami, ale aj s budovaním dôveryhodnej ESG stratégie. Keď vaši zamestnanci, klienti alebo investori vidia, že spolupracujete s overenými zodpovednými partnermi, zvyšuje to aj vašu vlastnú dôveryhodnosť.

ESG ako konkurenčná výhoda

Zaznelo jasne, že firmy, ktoré ESG implementujú systematicky, získavajú nielen dôveru verejnosti, ale aj lepší prístup k financiám a investíciám. Banky aj investori čoraz častejšie posudzujú ESG parametre ako kľúčové kritériá rozhodovania.

Príkladom bola DM drogerie markt, ktorá ukázala, že udržateľnosť sa dá robiť prakticky: firma investuje do udržateľných dodávateľských reťazcov a zároveň zavádza flexibilné pracovné modely reflektujúce životné situácie zamestnancov. „Zamestnancov nenazývajú zamestnancami, ale spolupracovníkmi a umožňujú im reálne si nastaviť pracovný kalendár podľa toho, kedy a ako môžu pracovať,“ približuje postrehy z konferencie Emilia Schullery, Strategic People Partner, S&you.

Dôvera a reputácia sa budujú autenticitou a transparentnosťou

Konferencia ukázala, že verejnosť dnes neposudzuje firmy podľa prezentácií, ale podľa konkrétnych krokov. Zodpovedné správanie voči zamestnancom, zákazníkom aj spoločnosti je dôvodom, prečo ľudia firme ostávajú verní – alebo z nej odchádzajú.

„Firmy sa tvária transparentne, no za komunikovaným obsahom často nie je to, čo tvrdia. V praxi sú stále aktuálne témy diskriminácie, flexibility a ageizmu, nedochádza k integrácii žien, expertov, seniorov. Firmy nedokážu reagovať na časovú a priestorovú flexibilitu, ktorú trh aktuálne vyžaduje. Potreba inovácií je jasná, diskusie prebiehajú, ale k efektívnej implementácii neprichádza,“ upozornila Schullery.

Téma sa dotkla aj využívania dát v HR, keďže uchádzačov čoraz častejšie hodnotí softvér alebo juniorní pracovníci bez potrebných skúseností, čím klesá kvalita rozhodnutí. Firmy by mali namiesto algoritmov opäť zapojiť ľudský úsudok – ten je pre budovanie dôvery kľúčový.

„Dlhodobo sledujeme odliv talentov do zahraničia. Firmy ani štát nedokážu vytvoriť dlhodobo udržateľný priestor pre život náročnej a zmenám otvorenej populácie. Strácajú dôveryhodnosť, verejnosť hľadá alternatívne formy sebarealizácie a obživy. Rozhodujú sa často na základe neúplných informácií, pretože boli opakovane sklamaní – štátom aj firmami – často s citeľným socioekonomickým dopadom,“ vysvetľuje dlhodobý problém Emilia Schullery.

Prichádza silnejší legislatívny tlak

Európa aj Slovensko smerujú k vyššej miere regulácie v oblasti ESG. Udržateľnosť už nie je dobrovoľná – pripravujú sa konkrétne smernice, reportingy a pravidlá. Firmy, ktoré sa nepripravia, riskujú nielen stratu dôvery, ale aj právne následky či znížený prístup k dotáciám a financovaniu.

Viktoria Kolek, Sales Specialist, SYNERGIE upozornila, že práve malé a stredné podniky si často myslia, že sa ich ESG netýka. „Ale to je omyl – ESG sa netýka len energetiky alebo priemyslu. Zahŕňa aj to, či dokážete individuálne pristupovať k ľuďom, ponúknuť im skutočne flexibilný pracovný režim alebo ako hodnotíte ich výkon.“

Zodpovedné podnikanie nie je voľbou

„Začnite ľudí naozaj počúvať – nie im odporovať a vysvetľovať, prečo sa niečo nedá. Nechajte ich byť autentickými. Nebojte sa skúsených ľudí. Buďte flexibilní. Keď dáte ľuďom to, čo skutočne potrebujú, vrátia vám viac, než očakávate,“ uzatvára Emilia Schullery.

Konferencia Zodpovedné podnikanie 2025 jasne ukázala, že ESG nie je len teória. Je to rámec, ktorý – ak je správne uchopený – pomáha firmám byť odolnejšími, silnejšími a dôveryhodnejšími.

Dnešní kandidáti nehľadajú len pozíciu. Hľadajú firmy, ktorým môžu dôverovať. Pomôžeme vám nájsť lídrov aj špecialistov, ktorí rozumejú zodpovednému podnikaniu a vedia tieto princípy preniesť do praxe.

Zistite, ako môže vyzerať nábor, ktorý nie je len o kompetenciách, ale aj o kultúre a dôvere. Kontaktujte nás.

Kontaktujte nás

Ak máte záujem o naše služby, napíšte nám

"*" označuje povinné polia

Toto pole slúži na overenie a malo by zostať nezmenené.
Poslať životopis

"*" označuje povinné polia

Sem presuňte súbor alebo
Akceptované typy súborov: pdf, doc, docx, odt, rtf, Maximálna veľkosť súboru: 3 MB, Maximálny počet súborov: 1.
    Toto pole slúži na overenie a malo by zostať nezmenené.