Vianočná horúčka v retaili. Manažéri S&you sa delia o svoje skúsenosti


Blíži sa najhektickejšie obdobie roka. Pre zákazníkov čas zháňania darčekov, pre retailových manažérov ultimátna skúška odolnosti. Najväčším aktívom – a zároveň výzvou – je kvalitný, motivovaný a zohraný tím.
Ako zvládnuť nápor a premeniť sezónny chaos na konkurenčnú výhodu?
K rozhovoru sme si pozvali troch expertov z nášho tímu:
- Martina Pavelková, HR konzultantka S&you
- Christophe Beaujard, S&you Director CZ&SK
- Adéla Prášilová, Teamleader Synergie
Čo považujete za najväčšiu výzvu pre retailové predajne a e-shopy počas jesennej a vianočnej sezóny?
Chris:
Najväčším problémom sú ľudia. Cieľom predajcov už často nie je nájsť tých správnych, ale vôbec nejakých. Na trhu, kde kandidáti stratili kontakt s retailovou kultúrou a atraktivita práce v tomto sektore klesla, je obrovskou výzvou prilákať záujemcov na tak kritické obdobie.
Martina:
Za najväčšiu výzvu považujem potrebu rýchlej adaptácie na prudký nárast návštevnosti, najmä počas víkendov. Tento nárast začína už v septembri a s príchodom Black Friday a adventu tempo ďalej rastie. Predajne aj e-shopy musia zvládnuť zvýšený dopyt tak, aby dokázali zosúladiť dostupnosť tovaru, logistiku a zákaznícku skúsenosť. V kombinácii s vysokou konkurenciou a tlakom na zľavy ide o obdobie, keď je kľúčové udržať rovnováhu medzi efektivitou a spokojnosťou zákazníkov.
Prečo je podľa vás ľudský faktor v predvianočnom období taký dôležitý?
Adéla:
V predvianočnom období zákazníci očakávajú rýchlu a príjemnú obsluhu, aj keď sú obchody preplnené. Technologické riešenia, ako samoobslužné pokladne, sú skvelým pomocníkom, ale nič nenahradí ľudský prístup. Usmiaty a ochotný predavač dokáže premeniť stresujúci nákup na zážitok, ktorý si zákazník zapamätá – a pravdepodobne sa vráti. Práve preto je kvalitný a motivovaný personál kľúčom k úspechu.
Investícia do kvalitných sezónnych zamestnancov sa nemeria len v tržbách za hodinu. Meria sa v dlhodobej lojalite zákazníkov a hodnote značky. Pozitívna skúsenosť počas stresujúceho nákupu nielenže uzavrie jeden predaj, ale vytvorí pozitívnu asociáciu so značkou, ktorá zákazníka privedie späť aj po Vianociach. Negatívna skúsenosť ho naopak môže odradiť navždy. Náklady na o niečo drahšieho, ale kultúrne vhodného a dobre zaškoleného brigádnika sú v skutočnosti investíciou, ktorej návratnosť mnohonásobne prevyšuje rozdiel v hodinovej mzde.
Ako vaše vlastné skúsenosti z retailu ovplyvňujú spôsob, akým dnes pomáhate klientom s náborom?
Martina:
V retaili som pracovala takmer 10 rokov a prešla som si cestu od asistentky predaja až po manažérku celého poschodia v multibrandovom obchodnom dome. Poznám teda retailovú realitu z prvej línie a rozumiem situáciám, ktoré sa v predajni môžu stať. Poznám pojmy ako konverzia, produktivita, UPT či AWT. Keď hľadáme ľudí pre konkrétnu značku, vždy sa snažím pochopiť jej DNA a nájsť „personality fit“ medzi kandidátom a značkou.
Nie každý kandidát sa hodí do každej značky. A kandidáti sa počas pohovorov cítia uvoľnenejšie, keď vedia, že oproti nim sedí niekto, kto sám pozná, ako to v predajni funguje.
Adéla:
Naše tímové skúsenosti z prostredia retailu znamenajú, že rozumieme každodennej realite predajní aj skladov. Klientov učíme plánovať, nie riešiť veci zo dňa na deň. Aj šikovný brigádnik bez výraznej skúsenosti sa môže po týždni zaučenia stať cenným členom tímu. Pomáhame firmám vhodne kombinovať stálych a skúsených zamestnancov s tými sezónnymi.
TIP: Prečítajte si článok Nábor pre retail a FMCG robia u nás ľudia z odboru.
Čo konkrétne prinesie vianočné obdobie retailerom pri spolupráci s personálnou agentúrou?
Adéla:
Naším cieľom je, aby sa klienti mohli plne sústrediť na predaj a zákazníkov, zatiaľ čo my sa postaráme o personálne zabezpečenie. Medzi hlavné prínosy patrí rýchle doplnenie tímu. Zabezpečíme nábor, administratívu, legislatívu, mzdy aj operatívu vrátane plánovania zmien. Navyše vieme navýšiť kapacity len na obdobie sezóny – bez dlhodobých záväzkov a presne podľa potrieb klienta.
Chris:
Značky, ktoré delegujú nábor, považujem za rozumné. Väčšina stresu tak prechádza na nás. Firmy získajú širší dosah pri hľadaní kandidátov a vďaka našej reputácii prilákajú kvalitnejších ľudí.
Martina:
Nehľadáme pre retail len „ruky“, ale najmä spoľahlivých ľudí, ktorí prinesú pridanú hodnotu a majú ten správny culture-fit.
TIP: Potrebujete obsadiť manažérsku pozíciu? Pozrite si aktuálnu ponuku kandidátov S&you.
Ako vidíte budúcnosť náboru v retaili?
Martina:
Obsadiť veľa pozícií bude čoraz ťažšie. Časy, keď sa na predajné miesto hlásilo niekoľko desiatok uchádzačov, sú dávno preč. Práca v retaili má svoje špecifiká – nepravidelnú pracovnú dobu, vysoké tempo a stres – čo vedie k vysokej fluktuácii. Vplyv má aj nastupujúca generácia Z, ktorá vníma prácu inak: chce efektivitu, zmysel a work-life balance. Osloviť ju bude výzvou. Úlohou firiem bude udržať si najlepších ľudí, rozvíjať ich a ponúkať konkurencieschopné benefity zamerané na well-being.
Adéla:
Získať ľudí do retailu bude čoraz náročnejšie. Vyhrá ten, kto dokáže ponúknuť nielen mzdu, ale aj kultúrny súlad. S rastom e-commerce porastie aj dopyt po ľuďoch nielen v predajniach, ale aj v logistike a expedícii.
Chris:
Presne tak – generácia Z si bude prácu vyberať a nevezme ju len pre rýchly zárobok. Budúcnosť úspechu v retaili spočíva v transformácii samotnej práce. Firmy už nemôžu vnímať predajné pozície ako postrádateľné. Ak chcú prilákať a udržať talenty, musia budovať pozitívnu firemnú kultúru, ponúkať zmysluplné benefity a ukazovať jasnú cestu kariérneho rastu. Spoločnosti, ktoré to zvládnu, si vybudujú silnú značku zamestnávateľa a udržateľnú konkurenčnú výhodu.
Pripravte sa na vianočnú sezónu – dohodnite si konzultáciu. Zabezpečenie kvalitného tímu je našou prioritou.