V neľahkej dobe vysokých nárokov musia HR oddelenia medzi sebou súperiť, aby naplnili očakávania zamestnancov a prilákali nové talenty. Po pandémii Covid-19, ktorá zanechala stopy v mnohých oblastiach, sú zamestnanci náročnejší ako kedykoľvek predtým. Preto sa zamestnávatelia snažia stále viac, aby uspokojili túžby po nových, atraktívnych benefitoch. Podľa magazínu Forbes, viac ako 40 % pracovníkov opúšťa svoje staré miesto a odchádza za vidinou atraktívnych balíčkov a výhod, ktorými ich zahŕňajú silné spoločnosti. Ide o finančné benefity? Vôbec nie.

Trendy v západnom svete

Američania majú už dávno za sebou zlatú horúčku, keď sa mnohí z najnižších radov vyšvihli po spoločenskom rebríčku a vďaka ošiaľu ťaženia zlata prišli rýchlo k bohatstvu. Dnes už ich samotné peniaze neuspokoja. Podľa Forbes Advisor je pre nich najdôležitejším benefitom zo strany zamestnávateľa pokrytie zdravotnej starostlivosti. V dôsledku pandémie sú pružné pracovné hodiny, práca z domu a hybridné pracovné modely samozrejmosťou. Preferencie benefitov sa líšia i podľa veku. Baby boomers a Generácia X uprednostňujú doplnkové dôchodkové balíčky, životné poistenie alebo povinné platené voľno (Obsidian HR). Prekvapivo, aj najmladšia Generácia Z už premýšľa o budúcnosti a dáva prednosť druhému či tretiemu pilieru, nepohrdnú však ani kartou na športové aktivity.

Čo s domácim miláčikom?

Ak sa obávate, že váš domáci miláčik bude sám doma, keď vy odídete do práce, mali by ste zvoliť zamestnávateľa, ktorého kancelárie sú otvorené aj pre domáce zvieratká. Podľa business news daily si Amazon v Seattli získal titul najväčšieho milovníka domácich miláčikov, pretože má vlastný psí park, v ktorom sa zahrá až 8000 psov. Niektoré slovenské spoločnosti sa inšpirujú týmto západným trendom a postupne prispôsobujú svoje priestory i zvieraciemu osadenstvu.

Trendy na slovenskom a českom trhu

Počas pandémie sa preferencie slovenských a českých zamestnancov výrazne zmenili. Aby zvládli karanténu a obmedzenia, rovnováha medzi pracovným a osobným životom získala nový význam. Zamestnanci sa naučili byť samostatnými. Teraz nechcú túto získanú „slobodu“ stratiť. Pružné pracovné hodiny boli označené za najžiadanejší benefit minulého roka na Slovensku aj v Českej republike.Počas pohovorov kandidáti často vyzdvihujú možnosť práce z domu, kariérny rast a účasť na školeniach. Mladšia generácia uprednostňuje kartu, ktorú môže využiť na rôzne športové aktivity. Na základe interných prieskumov prevláda na pracovnom trhu hlad po flexibilnom pracovnom čase, home office a dovolenke nad rámec zákona, hovorí Kristína Makóová, HR Consultant S&you Slovakia.  Najmladšie generácie si svoj voľný čas strážia, už dávno im nie je odmenou pocit užitočnosti pri práci cez víkend. Radšej by ocenili možnosť čo najskôr zaklapnúť počítač a vybrať sa do posilňovne alebo na masáž.

Najnovším trendom je zdravý životný štýl. Zamestnávatelia  by preto mali zvážiť pre svojich zamestnancov atraktívne wellness programy, sick days a dodatočné voľno alebo skrátený pracovný čas. Do povedomia sa čoraz viac dostáva myšlienka štvordňového pracovného týždňa.

 

Ak chcete vo svojej spoločnosti stabilný a lojálny tím, atraktívna sekcia benefitov by vo Vašom inzeráte rozhodne nemala chýbať.